Jag har filmat med (grabbens) en Session. Fina filmer förstås. Vill nu klippa ned dessa i Studio.
Importerar en film och drar igång uppspelningen. Markerar in/ut-punkter och lägger upp snuttarna i högra sidofönstret. Konverterar enligt standardinställningar (1080p source, 59.94fps source, medium) och det går bra.
I edit-modulen väljer jag en blank mall, och lägger upp snuttarna i ordning i fönstrets underkant. Vill nu prova att spela upp snuttarna i ordning för en första koll. När markören når gränsen mellan snutt 1 och 2 hänger sig programmet. Startar om programmet och istället denna gång går jag direkt till Export utan att provspela i Edit-modulen (HD 1080p). Programmet hänger sig på t.ex. 29% = det är gränsen mellan snutt 1 & 2. Eller när jag är i Edit-modulen så drar jag lite i den gula markören mellan snuttarna, och då hänger sig programmet.
Har kollat Windows Task-manager, och programmet står och tuggar på 13% CPU, men programmat är låst / hängt sig. Får en känsla av att avkodningen/uppspelningen/avläsningen av GoPros egen Cineform-fil .AVI går snett.
Har provat "alla" knep som finns på nätet med uppdateringar av GoPro Desktop, .NET-rutiner, grafikdrivare, Visual C++ 2008, virusskydd, admin-rättigheter etc etc etc. Har även provat på en liknande Windows-maskin och den hänger sig på exakt samma sätt.
Min maskin: W7-64b prof, i7-3770K @ 3.5 GHz, Nvidia GeForce GT640 / 970, 16 G ram, massa utrymme på hårddiskar.
Tacksam för hjälp.